Cum își stimulează clasa politică electoratul să voteze, blocându-l

Povestea începe cu această candidă invitație din cutia mea poștală.invitatiemiting

M-am interesat în presa locală și am aflat că mitingul cu pricina urma să blocheze pentru aproape 24 de ore piața Lucian Blaga, o zonă centrală. Desigur, totul într-un cadru legal, deoarece manifestația avea aviz de la Primărie, iar articolul 2 al legii 60/1991 permite inclusiv „stânjenirea” traficului pentru evenimentele autorizate. Însă eu am o problemă și cu litera legii sau reprezentarea corectă a organizării statale pe care o întruchipează ea – de reținut că dacă trecea Marțea Neagră toți parlamentarii aveau atâta superimunitate în fața legii încât puteau să fure cât îi taie capul. Fiind ușor deranjat de ideea unui candidat – oricine ar fi el – care paralizează circulația în spațiul public pentru a-și face propagandă personală, am decis să merg.

gardnoaptea

Veselia a început încă de vineri seara pe la ora 20, când autovehiculele trimise de ACL puneau deja gărdulețul împrejmuitor necesar ridicării scenei, lăsând doar două benzi de circulație libere.

A doua zi, cu puțin înainte de 10 am luat autobuzul și am făcut întrecere cu un microbuz încărcat cu tineri ACLiști. Pe primul polițist rutier l-am ginit încă de la intersecția Avram Iancu. Am coborât și am mai dat o raită prin zona centrală, unde am mai văzut câțiva însoțiți de jandarmi. Fluidizau traficul electoral.

politistilaintersectii

Am pășit pe foarte odihnita stradă Napoca până m-am lovit de un gard. Timida populație prezentă în interiorul lui abia se încălzea pe ritmurile de foc al unei oarecare formații folcloristice. Drept afterparty, studenții matinal-învățăcei au fost purtați, prin geamurile bibliotecii universitare de vis-a-vis, pe acordurile răscolitoare ale inegalabililor Iris, for some reason. Bună dimineața, prieteni.

N-aveam chef de pierdut timpul. M-am dus să investighez zonele de acces către piața publică. Arătau cam așa:

colajgarduri

Desigur, asta culmina cu intersecția de la Primărie, unde unul dintre mijloacele de blocaj era mașina Poliției 🙂

blocheazapolitia

Mna, e de înțeles că vrei să izolezi traficul unde are loc un eveniment special, dar întrebarea mea e de ce. Adică de ce să aibă o manifestare publică cu caracter politic autorizație de la Primărie pentru a bloca un spațiu public, și încă central. Și mai ales, de ce aproape cam nimeni din presa locală nu se leagă de aspectul ăsta, ci o prezintă ca pe o știre banală, cum ar prezenta faptul că Iohannis s-a filmat cu telefonul și s-a apucat de vlogging de la el acasă. Dacă Iohannis ți-ar cere un metru pătrat din baia ta ca să țină un miting electoral, ai accepta? E cam aceeași chestie. Porțiunea aia centrală unde a declamat el lozinci și au cântat fanfare e spațiul tău și al tuturor clujenilor plătitori de taxe și impozite. Așa funcționează statul.

spremitingacl

Iohannis e singurul candidat de care am auzit să facă campanie de genul în Cluj-Napoca, și asta cel mai probabil pentru că nu avea acoperire aici. Eu unul, în afară de corturile electorale, înșirate câte trei, n-am auzit cam nimic despre stimabilul și agenda lui politică. A trebuit să fac personal studiu de cercetare pe blogul său cel foarte prozaic. Pe Ponta îl înjură toată lumea, de Macovei țipă entuziaști treimea aia dintre prietenii mei de pe Facebook care nu știe să dea click pe „see more” (sau care, mai rău, știe). De Klaus, nimic.

autobuzul iohannis

Nu și când e vorba de adunări publice, domnu’ Iohannis.

Dar Iohannis are PR prost în Cluj. Așa că mai marii ACL au făcut ce trebuia ca să transforme o piață publică în tribuna lui Cațavencu. Dacă voia să țină un discurs simpatizanților, putea foarte bine să închirieze interiorul Casei de Cultură, nu exteriorul ei. Simpatizanții adevărați veneau oricum – câți or fi fost ei dacă-i excluzi pe ăia aduși cu microbuzele din toate județele Transilvaniei. Dacă ești fan Iohannis și te trezești sâmbătă dimineață în trâmbițele fastuoase ACL, ești cel mai fericit om. Pentru noi restul care ne-am cam pierdut credința în scena politica actuală, e enervant să trebuiască să ocolești centrul cu jumătate de kilometru pentru că un cineva are chef să recite poezii la norod. De ce să fii blocat, ca cetățean obișnuit care vrea să meargă pe trotuar în propriul tău oraș? Serios, numai eu mă mir de chestia asta?

A, mai este un caz interesant: când vrei să ajungi la mitingul ACL, dar ești blocat de organizatori:

Când am revenit de la momentul respectiv, îngrădiseră până și accesul la piața propriu-zisă. Habar n-am de ce. Au lăsat, totuși, o portiță de scăpare.

ingradirepiata

Valurile de arieșeni, sibieni și dejeni începând să congestioneze arterele de legătură. Nu mai văzusem piața Lucian Blaga așa de full de la protestele Roșia Montană încoace. Și am menționat asta ca să n-o facă altcineva înaintea mea. Poate să sară oricine cu gura că mă iau de miting, dar n-am nimic cu protestele care paralizau traficul. Vedeți voi, e o mică diferență. Protestele – fie ele pentru Roșia sau anti-fracking, au fost o reacție naturală a societății civile active în lupta cu niște corporatiști corupți, și au blocat fix zonele din oraș prin care treceau de-a lungul a câteva ore. Mitingul lui Iohannis a fost o mișcare politică de orientare propagandistică neparțială, aprobată de Primărie și care a blocat o zonă centrală de pe o zi pe alta.

norodulACL

Muzică epică bubuia în difuzoarele ACL în timp ce fel de fel de indivizi și individe își exprimau cea mai sinceră prețuire pentru Iohannis. Cred că l-am văzut și pe Blaga pe-acolo. Ce-am prins din discurs mergea pe teme clasice: ce om minunat e Iohannis, cât de capabil e el, ce a schimbat ca primar al Sibiului, și, desigur, cât de nașpa e Ponta (momente însoțite de huiduieli intense) chestii care nu sunt, în sine argumente prea convingătoare ca să mă faci să votez pe cineva. Oricum, eroul zilei a apărut pe la 11.10 și nu știu ce a cuvântat, că m-am băgat în Casa de Cultură ca să nu îngheț de frig. De altfel, nici nu prea-mi păsa. Puteți să vedeți reluările de la marile televiziuni pentru asta. Eu am preferat să merg să întreb incongnito câțiva jandarmi și alți oameni ai legii care-i faza cu blocarea. Toți mi-au zis cam aceeași poveste:

Și aveau dreptate. Treburile astea se rezolvă cu Primăria. Dacă pe tine ca cetățean te mâncă-n cur că un politician abuzează de spațiul tău, poți să depui o plângere în acest sens. Sau, știi tu, poți să te rogi la cristale nepaleze. Unul dintre organizatori mi-a mai dat o dumă: care-i problema? Așa se face în Cluj când sunt evenimente publice; n-ai fost obișnuit de la festivale?

Iar asta mi-a amintit că urbea noastră are o bogată istorie recentă în a abuza de spațiul public pentru interese particulare. Două exemple ar fi  îngrădirea completă, ca pentru curci, a Pieței Unirii, în ultima zi a unui festival, mai exact la concertul Billy Idol – pentru ca doar burghejii high-class cu bilet să aibă acces la superstarul lor – , și amplasarea de cuburi gigantice cu reclame în zone-cheie, de importanță istorică, din centru.

N-am stat mult la Sfatul Popular. M-am enervat și m-am dus acasă cu puțin înainte de 12. Mi-am lăsat, totuși, numărul de telefon unui oarecare simpatizant ACL, care pe la 12.45 m-a anunțat că discursurile se terminaseră, lumea pleca și traficul urma să fie reluat. Așadar, felicitări, echipa ACL. Ați scurtat timpul de abuz cu 2 până la 4 ore față de cum era prevăzut – depinde pe care sursă o iei. Asta înseamnă doar 16-17 ore de blocare a traficului și restricționare a accesului public într-o piață publică.

Felicitări tuturor.

hartablocata

Roșu: străzi inaccesibile; vișiniu: blocaje; portocaliu: mitingul ACL

2 thoughts on “Cum își stimulează clasa politică electoratul să voteze, blocându-l

Leave a Reply

